HOTARARE Nr. 1252 din 12 decembrie 2012
privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare
a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara
EMITENT: GUVERNUL
ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 7 ianuarie 2013
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
al art. 27 alin. (2) din Legea educatiei
nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 24 din Legea nr. 263/2007 privind infiintarea,
organizarea si functionarea creselor, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba
Metodologia de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie
timpurie anteprescolara, prevazuta in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
familiei si protectiei sociale,
Mariana Campeanu
Ministrul educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului,
Ecaterina Andronescu
Ministrul sanatatii,
Raed Arafat
Ministrul administratiei si internelor,
Mircea Dusa
Ministrul delegat pentru administratie,
Radu Stroe
Viceprim-ministru,
ministrul finantelor publice,
Florin Georgescu
Bucuresti, 12
decembrie 2012.
Nr. 1.252.
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si functionare a creselor si a altor unitati
de educatie timpurie anteprescolara
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
ART. 1
(1) Unitatile in
care se ofera servicii de educatie timpurie anteprescolara, denumite in
continuare unitati, sunt cresele sau, dupa caz, gradinita sau centrul de zi, in
situatia in care se infiinteaza grupe de educatie anteprescolara in aceste unitati.
(2) Cresa este un
serviciu de interes local, public sau privat, care are misiunea de a oferi, pe
timpul zilei, servicii integrate de ingrijire, supraveghere si educatie
timpurie copiilor de varsta anteprescolara.
(3) In situatia in
care copilul anteprescolar inscris in unul dintre serviciile de educatie
timpurie anteprescolara prevazute la alin. (1) implineste varsta de 3 ani in
timpul anului scolar, acesta poate frecventa programul serviciului respectiv pana
la finalizarea anului scolar, fara a depasi varsta de 4 ani.
ART. 2
(1) Cresele si,
dupa caz, centrele de zi in care se organizeaza grupe de educatie timpurie
anteprescolara fac parte atat din sistemul national de servicii sociale
reglementat de Legea asistentei sociale
nr. 292/2011, prin furnizarea de servicii de ingrijire si supraveghere, cat si
din sistemul de invatamant preuniversitar reglementat de Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile
si completarile ulterioare, prin furnizarea de servicii de educatie timpurie
anteprescolara.
(2) Gradinitele in
care se organizeaza grupe de educatie timpurie anteprescolara fac parte din
sistemul de invatamant preuniversitar, reglementat de Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile
si completarile ulterioare.
ART. 3
(1) Serviciile de
educatie timpurie anteprescolara oferite in cadrul unitatilor publice prevazute
la art. 1 alin. (1) sunt gratuite.
(2) Activitatea de educatie anteprescolara
se organizeaza pe niveluri si tipuri, in conformitate cu prevederile legale
generale referitoare la organizarea invatamantului.
ART. 4
Obiectivele
generale ale educatiei timpurii anteprescolare vizeaza urmatoarele aspecte:
a) stimularea
diferentiata a copilului in vederea dezvoltarii sale individuale in plan
intelectual, socio-afectiv si psihomotric, tinand cont de particularitatile
specifice de varsta ale acestuia si de potentialul sau evaluat;
b) realizarea unui
demers educational bazat pe interactiunea activa cu adultul, rutina zilnica,
organizarea eficienta si protectiva a mediului si a activitatilor de invatare;
c) promovarea
jocului ca forma de activitate, metoda, procedeu si mijloc de realizare a
demersurilor educationale la varstele timpurii;
d) promovarea
interactiunii cu ceilalti copii prin activitati de grup specifice varstei;
e) sprijinirea parintilor
si familiei in educatia timpurie a copiilor.
CAPITOLUL II
Organizarea si
functionarea creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara
SECTIUNEA 1
Infiintarea si
acreditarea creselor si a altor unitati care ofera servicii de educatie
timpurie anteprescolara
ART. 5
(1) Unitatile care
ofera servicii de educatie anteprescolara pot fi infiintate si organizate in
sistem public si privat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) Unitatile prevazute
la alin. (1) pot fi infiintate de sine statator sau ca structuri de educatie
anteprescolara pe langa gradinite.
(3) In cazul in
care se infiinteaza grupe de educatie anteprescolara in gradinita sau in centru
de zi, acestea sunt considerate ca sectii ale unitatii respective, finantarea si
incadrarea personalului asigurandu-se conform prevederilor prezentei hotarari.
ART. 6
(1) Unitatile
publice care ofera servicii de educatie anteprescolara se organizeaza cu avizul
conform al inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
(2) Unitatile
private care ofera servicii de educatie anteprescolara, altele decat gradinitele
care infiinteaza grupe de educatie anteprescolara, se organizeaza cu avizul
conform al autoritatii administratiei publice locale a municipiului, orasului,
comunei sau, dupa caz, sectorului municipiului Bucuresti din raza
administrativ-teritoriala in care urmeaza sa se infiinteze si cu avizul conform
al inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
ART. 7
(1) In vederea obtinerii
avizului conform, prevazut la art. 6
alin. (2), furnizorii de servicii prezinta serviciului public de asistenta
sociala de la nivelul municipiului, orasului, comunei sau, dupa caz, sectorului
municipiului Bucuresti din raza administrativ-teritoriala in care urmeaza sa se
infiinteze urmatoarele documente:
a) un raport care cuprinde o descriere
succinta a unitatii, datele de identificare, amplasarea in localitate, regimul
juridic al spatiului, utilizarea spatiului, structura si numarul de personal,
numarul de copii pentru care se furnizeaza servicii si argumentarea necesitatii
infiintarii acestuia;
b) hotararea
organului de conducere al persoanei juridice cu privire la infiintarea unitatii;
c) copie dupa
actele de infiintare ale furnizorului de servicii, persoana fizica sau juridica
ori altele asemenea;
d) copie dupa
titlul de proprietate asupra imobilului in care va functiona cresa sau, dupa
caz, actul care atesta dreptul de folosinta asupra imobilului respectiv.
(2) Pentru infiintarea
creselor ca unitati care ofera servicii de educatie anteprescolara furnizorul
de servicii prezinta serviciului public de asistenta sociala prevazut la alin.
(1) urmatoarele:
a) autorizatia
sanitara de functionare;
b) autorizatia
sanitar-veterinara;
c) autorizatia de
mediu;
d) autorizatia de
securitate la incendiu;
e) autorizatia de
functionare din punct de vedere al protectiei muncii;
f) autorizatia de
functionare provizorie, eliberata de inspectoratul scolar judetean/al
municipiului Bucuresti;
g) certificatul de
acreditare a furnizorului de servicii sociale.
ART. 8
Unitatile prevazute
la art. 1 alin. (1) in calitate de
furnizori de educatie anteprescolara se autorizeaza/acrediteaza in baza
Metodologiei de evaluare institutionala in vederea autorizarii, acreditarii si
evaluarii periodice a furnizorilor de educatie timpurie, elaborata de catre
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
ART. 9
(1) Suspendarea
sau retragerea acreditarii/autorizarii acordate in calitate de furnizor de
servicii de educatie timpurie se realizeaza de catre Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, la solicitarea inspectoratelor scolare
judetene/al municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerii autoritatilor
administratiei publice locale sau din proprie initiativa, in conformitate cu
prevederile legale.
(2) In cazul
suspendarii sau anularii acreditarii/autorizarii, autoritatile administratiei
publice locale realizeaza transferarea anteprescolarilor catre alte unitati in
care se ofera servicii de educatie timpurie, cu respectarea interesului
copiilor si cu asigurarea logisticii necesare.
ART. 10
(1) Unitatile
private, care ofera servicii de educatie anteprescolara, se organizeaza conform
principiului nonprofit, cu respectarea legislatiei in vigoare, si trebuie sa indeplineasca
aceleasi criterii, standarde si indicatori de performanta ca si unitatile de invatamant
publice.
(2) Unitatile prevazute
la alin. (1) dispun de autonomie organizatorica si economico-financiara, in
conformitate cu reglementarile legale referitoare la organizarea si functionarea
sistemului de invatamant particular si confesional.
ART. 11
Pentru asigurarea
continuitatii si unitatii de cerinte in activitatea de educatie timpurie, cresele
si grupele de educatie anteprescolara din centrele de zi sunt coordonate
metodologic de unitati de invatamant prescolar cu personalitate juridica
desemnate de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
SECTIUNEA a 2-a
Forme de
organizare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara.
Structura anului scolar
ART. 12
(1) La nivelul
unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara exista urmatoarele
documente de evidenta:
a) registru de
evidenta/prezenta a copiilor;
b) registru de
evidenta a meniurilor pe grupe de varsta a copiilor, pentru programul prelungit
sau saptamanal;
c) registru de
evidenta a starii de sanatate a copiilor;
d) dosar personal
pentru fiecare copil.
(2) Dosarul
personal al copilului cuprinde cel putin urmatoarele documente:
a) documentele
prevazute la art. 22 alin. (1);
b) rezultatele
evaluarii realizate de catre psihologul cu care unitatea in care se ofera
servicii de educatie anteprescolara colaboreaza;
c) jurnalul
copilului;
d) evaluarile
periodice realizate de echipa multidisciplinara din centrul judetean de resurse
si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta
Educationala;
e) planul de
servicii, in situatia copilului expus riscului de separare de familie;
f) copie a dispozitiei
primarului privind sustinerea din bugetul local al unitatii
administrativ-teritoriale a contributiei ce revine parintilor/reprezentantilor
legali;
g) contractul
privind furnizarea de servicii incheiat intre parintele/reprezentantul legal al
copilului si conducerea unitatii.
ART. 13
(1) Programul de
functionare al unitatilor/structurilor/sectiilor in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara este flexibil, urmareste acoperirea nevoilor copiilor si
parintilor si poate fi:
a) program normal,
pana la 5 ore pe zi, in functie de solicitarile parintilor;
b) program
prelungit, 10 ore pe zi;
c) program saptamanal,
de luni pana vineri.
(2) Programul de
functionare al creselor, ca unitati de educatie timpurie, este de luni pana
vineri, in intervalul orar 6,00 - 18,00.
(3) In cadrul unitatilor/structurilor/sectiilor
cu program saptamanal serviciile pot fi furnizate pe timpul noptii numai in
situatii deosebite si de urgenta ale parintilor/reprezentantilor legali,
respectiv:
a) program de
lucru pe timpul noptii pentru ambii parinti/reprezentanti legali sau pentru
familiile monoparentale;
b) urgente
medicale ale parintilor/reprezentantilor legali sau a altor membri din familia
acestora;
c) deces in
familie.
(4) Se recomanda parintilor
ca, in limita posibilitatilor, sa nu lase copilul in serviciile de educatie
timpurie anteprescolara mai mult de 10 ore pe zi.
ART. 14
(1) Tipurile de
servicii pe care le ofera unitatile de educatie anteprescolara sunt:
a) servicii de
educatie timpurie realizate in baza unui curriculum national, centrat pe
dezvoltarea fizica, cognitiva, emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe
remedierea timpurie a eventualelor dificultati/deficiente de dezvoltare;
b) servicii de ingrijire,
protectie si nutritie a copiilor;
c) servicii de
supraveghere a starii de sanatate a copilului;
d) servicii
complementare pentru copil, familie, respectiv servicii de consiliere, de educatie
parentala, de informare.
(2) Serviciile
prevazute la alin. (1) se ofera in baza unui contract, incheiat intre parinte/reprezentantul
legal al copilului si conducerea unitatii, prin care se stabilesc drepturile si
obligatiile partilor.
(3) Modelul-cadru
al contractului prevazut la alin. (2) se aproba prin ordin comun al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului.
ART. 15
(1) In unitatile
care ofera servicii de educatie timpurie, se recomanda urmatoarea modalitate de
organizare:
a) grupa mica -
copii pana la 1 an;
b) grupa mijlocie
- copii de 1 - 2 ani;
c) grupa mare -
copii de 2 - 3 ani.
(2) Se recomanda
constituirea grupelor eterogene si repartizarea fratilor si prietenilor de varste
diferite in aceeasi grupa.
ART. 16
(1) Numarul
copiilor la grupa de anteprescolari este in medie de 7 copii, dar nu mai putin
de 5 copii si nu mai mult de 9 copii.
(2) Raportul
adult/copil si marimea maxima a grupei se stabileste conform anexei 1a).
(3) Raportul
adult/copil creste atunci cand in grupa exista copii cu cerinte educative
speciale, conform prevederilor legale in vigoare.
ART. 17
(1) La nivelul
aceleiasi unitati de educatie anteprescolara pot functiona grupe cu forme de
organizare diferite, cu program normal, prelungit sau saptamanal.
(2) Organizarea
grupelor prevazute la alin. (1) se va face in functie de solicitarile parintilor,
de conditiile materiale si de functionare ale unitatii, de nivelul de protectie
si educatie pe care il necesita copiii, precum si de necesitatea asigurarii
coerentei activitatii de educatie timpurie, a protectiei copiilor proveniti din
medii defavorizate si dezvoltarii relatiilor socio-afective intre acestia.
(3) Pentru
asigurarea continuitatii intre invatamantul anteprescolar si cel prescolar si
pentru a raspunde nevoii de educatie si ingrijire a copiilor, in gradinite se
pot organiza grupe de nivel anteprescolar, cu copii de 2 - 3 ani.
ART. 18
(1) Structura
anului scolar pentru serviciile de educatie timpurie nivel anteprescolar prevazute
la art. 1 alin. (1) este aceeasi cu cea
stabilita pentru invatamantul preuniversitar.
(2) In situatii cu
totul exceptionale, inspectoratele scolare pot schimba structura anului scolar,
la propunerea autoritatilor administratiei publice locale sau a parintilor, cu
respectarea numarului de saptamani stabilit prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii, tineretului si sportului.
(3) Schimbarea
structurii anului scolar nu trebuie sa impiedice activitatea de educatie
timpurie, realizarea planului de invatamant, a prevederilor programei scolare,
pregatirea corespunzatoare a copiilor, protectia acestora si activitatea
personalului didactic din unitatile de educatie anteprescolara.
ART. 19
(1) Planul de scolarizare
in unitatile publice care ofera servicii de educatie anteprescolara se stabileste
de catre inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, cu
consultarea autoritatilor administratiei publice locale, si se aproba de
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Planul de scolarizare
a copiilor in unitatile private care ofera servicii de educatie anteprescolara
se stabileste de catre persoana fizica sau juridica initiatoare, cu consultarea
inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
(3) Planul de scolarizare
prevazut la alin. (1) si (2) este adus la cunostinta parintilor/reprezentantilor
legali prin afisare la avizier sau prin postare pe site-ul unitatii respective.
ART. 20
(1) Unitatile de
educatie anteprescolara cu program prelungit si saptamanal functioneaza pe tot
parcursul anului, inclusiv in timpul vacantelor scolare, perioada in care nu se
organizeaza proces instructiv-educativ.
(2) Unitatile prevazute
la alin. (1) pot fi inchise temporar, cu acordul inspectoratului scolar si cu
informarea parintilor, cel mult 30 de zile pe an, pentru curatenie, reparatii
sau dezinsectie.
(3) Prevederile
alin. (1) si (2) sunt aplicabile si creselor cu program normal.
(4) La cererea parintilor
si in masura posibilitatilor, pe perioada inchiderii acestor unitati,
conducerea unitatilor de educatie anteprescolara si inspectoratul scolar iau masuri
pentru asigurarea protectiei copiilor, contactand unitati care furnizeaza
servicii de educatie timpurie apropiate, care functioneaza in perioada
respectiva si la care acestia pot fi transferati temporar.
(5) Cheltuielile si raspunderea corespunzatoare
cresterii, ingrijirii si educarii copilului, pe perioada transferului, sunt in
sarcina unitatii care preia copiii.
(6) Decontarea
cheltuielilor se realizeaza pe baza documentelor justificative inaintate de catre
unitatea care a preluat copilul, in termen de 45 de zile de la incetarea acordarii
serviciilor.
(7) Perioadele
prevazute la alin. (2) se aduc la cunostinta tuturor reprezentantilor legali cu
cel putin 45 zile inainte de inchidere. Durata vacantei se stipuleaza in
contractul prevazut la art. 14 alin.
(2).
SECTIUNEA a 3-a
Inscrierea,
transferul, scoaterea din evidenta a copiilor in/din cresa si din alte unitati
de educatie timpurie anteprescolara
ART. 21
(1) Inscrierea
copiilor in unitatile care ofera servicii de educatie anteprescolara se face de
regula la inceputul anului scolar sau, in situatii deosebite, in timpul anului scolar,
in ordinea depunerii dosarului si in limita locurilor disponibile si a planului
de scolarizare aprobat.
(2) Prin exceptie
de la prevederile alin. (1), in cazul in care se solicita inscrierea fratilor
sau a copiilor aflati in ingrijirea aceluiasi parinte/reprezentant legal si nu
este liber decat un loc la grupa de varsta a copiilor, se va suplimenta numarul
de locuri din grupa de varsta corespunzatoare cu numarul de copii aflati in
aceasta situatie.
(3) Procedurile si
criteriile pentru departajarea copiilor la inscriere sunt stabilite de catre
conducerea unitatii in colaborare cu consiliul de administratie al unitatii de invatamant
care coordoneaza metodologic activitatea de educatie anteprescolara si sunt facute
publice prin afisarea la sediul unitatii de educatie anteprescolara.
(4) La inscrierea
copiilor in unitatile publice care ofera servicii de educatie anteprescolara nu
se percep taxe de inscriere.
(5) Este interzis
refuzul inscrierii copiilor in unitatile care ofera servicii de educatie
anteprescolara pe criterii discriminatorii bazate pe: rasa, nationalitate,
etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen, varsta,
dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori apartenenta la o
categorie defavorizata.
(6) In unitatile
prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) se
recomanda inscrierea copiilor dupa implinirea varstei de 3 luni.
ART. 22
(1) Actele
necesare inscrierii copiilor in unitatile care ofera servicii de educatie
anteprescolara sunt:
a) cerere de inscriere;
b) copie de pe
certificatul de nastere al copilului;
c) copie de pe
actele de identitate ale parintilor/reprezentantilor legali, certificatele de
nastere ale fratilor minori si, dupa caz, copie a hotararii/sentintei de
plasament sau a sentintei de incredintare in vederea adoptiei;
d) adeverinta de
venituri pentru fiecare dintre parinti/reprezentantii legali;
e) adeverinta de
la medicul de familie, in care sa se mentioneze ca respectivul copil este sanatos
clinic;
f) fisa de imunizari,
intocmita conform prevederilor elaborate de Ministerul Sanatatii cu privire la
intrarea copilului in colectivitate;
g) analize
medicale: testare la tuberculina si examen coproparazitologic pentru copil.
(2) Cererea de inscriere
este insotita de avizul epidemiologic, eliberat de medicul de familie al
copilului cu 24 - 48 de ore inainte de a incepe frecventarea unitatii.
(3) Avizul
epidemiologic prevazut la alin. (2) se prezinta si in cazul absentei copilului
din unitate pentru o perioada mai mare de 3 zile.
(4) Datele
personale extrase din actele cuprinse in dosarul de inscriere se consemneaza in
Registrul de evidenta/prezenta a copiilor.
(5) Registrul prevazut
la alin (4) cuprinde: numele si prenumele copilului, data nasterii, domiciliul,
numele si prenumele parintilor, locul de munca al acestora, data intrarii
copilului in unitate, copiii prezenti/absenti si, dupa caz, motivul absentei si
o rubrica de observatii, unde se va scrie data transferului copilului si
unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidentele
unitatii si motivul acesteia.
(6) Prelucrarea
datelor cu caracter personal in procesul de inscriere/transfer/scoatere din
evidenta a copiilor trebuie sa se faca in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 23
In vederea adaptarii
copilului, dupa inscriere, parintele/reprezentantul legal poate insoti copilul
la programul din cresa pe o perioada de maximum 15 zile.
ART. 24
Transferarea
copilului de la o unitate care ofera servicii de educatie anteprescolara la
alta se face la cererea parintilor sau a reprezentantului legal, cu avizul unitatii
primitoare, in limita locurilor aprobate prin planul de scolarizare.
ART. 25
Scoaterea
copilului din evidenta unitatii care ofera servicii de educatie anteprescolara
se face in urmatoarele situatii:
a) in cazul unor
afectiuni cronice, la recomandarea medicului;
b) in cazul in
care copilul absenteaza 4 saptamani consecutiv, fara motivare;
c) la cererea parintelui
sau a reprezentantului legal al copilului.
SECTIUNEA a 4-a
Mediul educational
in cresa si in alte unitati de educatie timpurie anteprescolara
ART. 26
Unitatile care
ofera servicii de educatie anteprescolara respecta prevederile legale in
vigoare referitoare la spatiul aferent salilor de grupa, la terenurile
destinate jocurilor si activitatilor in aer liber, la mobilierul si instalatiile
necesare asigurarii conditiilor de functionare, la conditiile
igienico-sanitare, in conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sanatatii
pentru unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea tinerilor, aprobate
prin Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.955/1995,
cu modificarile ulterioare, precum si la conditiile de siguranta care ii
privesc pe copii.
ART. 27
(1) In unitatile
care ofera servicii de educatie anteprescolara, mediul fizic trebuie sa
stimuleze dezvoltarea si invatarea activa a copiilor, sa creeze ocazii de
explorare si descoperire si sa vina in intampinarea nevoilor individuale ale
acestora.
(2) Spatiul
trebuie organizat in asa fel incat sa asigure sanatatea si protectia copiilor,
fara a le impune multe restrictii.
ART. 28
(1) Spatiul din
unitatile care ofera servicii de educatie anteprescolara va fi amenajat
primitor si atractiv si va fi organizat astfel incat sa existe: sali de grupa si
spatii in aer liber, incaperi pentru primire (vestiare), spatii pentru servirea
mesei, spatii de somn si, eventual, camera/centru de resurse pentru parinti.
(2) Spatiul pentru
intalniri cu parintii sau cu persoane din afara unitatii va fi amenajat in asa
fel incat sa incurajeze si sa promoveze comunicarea si valorile familiei si ale
comunitatii, precum si pentru a stimula implicarea acestora in programul
institutiei.
(3) Spatiul pentru
desfasurarea activitatilor in aer liber va asigura dezvoltarea, invatarea activa
a copilului si promovarea starii de sanatate, fara risc de accidente si imbolnaviri.
ART. 29
(1) Incaperea
pentru primire, respectiv vestiarul va fi iluminat si ventilat natural,
dimensionat astfel incat sa se evite aglomeratia la orele de primire/plecare si
va fi dotat cu mobilier functional, adaptat varstei copiilor si usor de
igienizat.
(2) Incaperea va
avea acces direct la un grup sanitar (cel putin la o chiuveta, pentru spalarea
mainilor) si va contine cuiere la inaltimea copiilor, dulapuri pentru pastrarea
imbracamintei copiilor in saci individuali, banci de dimensiuni adecvate pe
care sa fie asezati copiii pentru a fi imbracati/incaltati.
ART. 30
(1) Spatiul salii
de grupa va fi impartit in cel putin doua zone: zona pentru joc liber, unde se
pot desfasura activitati mai zgomotoase, si zona pentru activitate/invatare,
unde se vor desfasura activitatile care necesita liniste si concentrare.
(2) In afara celor
doua zone, in sala de grupa trebuie sa existe si cel putin doua colturi
privilegiate de joaca, dotate cu materiale si jucarii specifice activitatilor
pe care copiii le vor desfasura. Acestea pot fi infiintate si amenajate in functie
de nevoile si interesele copiilor si de continutul educativ parcurs cu acestia
la un moment dat.
(3) In zona pentru
activitate trebuie sa existe si un spatiu linistit si confortabil pentru odihna.
Acest spatiu va fi dotat cu o saltea ori cu pernute moi pe care copiii se pot aseza
si se pot odihni sau pot fi singuri cu ei insisi atunci cand simt nevoia.
ART. 31
Microclimatul unitatii
pentru educatie anteprescolara va fi realizat in conformitate cu normele
stabilite de Ministerul Sanatatii pentru unitatile pentru ocrotirea, educarea si
instruirea tinerilor, aprobate prin Ordinul
ministrului sanatatii nr. 1.955/1995, cu modificarile ulterioare.
ART. 32
Mobilierul
utilizat in serviciile de educatie anteprescolara trebuie sa fie adecvat varstei,
sa ofere copilului o ambianta familiala, sigura si confortabila, sa contribuie
la crearea unui climat educational favorabil si sa permita modularea, dupa
necesitatile grupei.
ART. 33
Jucariile,
materialele si echipamentele pentru dezvoltarea si invatarea copiilor vor fi
adecvate varstei si nivelului de dezvoltare ale copiilor, vor asigura
stimularea acestuia si ii vor oferi ocazia sa isi exprime optiunile si sa isi
dezvolte creativitatea. Ele nu vor constitui un pericol, prin forma, dimensiuni
sau natura materialului.
CAPITOLUL III
Continutul
educativ al activitatii de educatie timpurie
ART. 34
(1) Educatia
anteprescolara se realizeaza pe baza unui curriculum national, centrat pe
dezvoltarea fizica, cognitiva, emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe
evaluarea, diagnosticarea si remedierea timpurie a eventualelor deficiente de
dezvoltare.
(2) Domeniile de
dezvoltare ale copilului vizate in curriculumul specific varstei anteprescolare,
precum dezvoltarea fizica, sanatatea, igiena personala, dezvoltarea socio-emotionala,
dezvoltarea cognitiva, dezvoltarea limbajului si a comunicarii, dezvoltarea
capacitatilor si atitudinilor in invatare, sunt esentiale pentru realizarea
unei educatii particularizate, prin identificarea de catre cadrul didactic atat
a potentialului copilului, cat si a dificultatilor/deficientelor fiecarui copil
in parte.
(3) Educatia
anteprescolara in perioada copilariei timpurii vizeaza dezvoltarea generala a
copilului, care urmeaza sa ii asigure acestuia un start bun in viata.
ART. 35
Continutul educatiei
anteprescolare se realizeaza conform prevederilor curriculumului specific
aprobat potrivit art. 27 alin. (2) din
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile
ulterioare.
ART. 36
In unitatile in
care se ofera servicii de educatie anteprescolara, strategiile personalizate
aplicate in demersul didactic valorizeaza copilul, il diferentiaza si il
individualizeaza potrivit ritmului si nevoilor proprii, in vederea sprijinirii
dezvoltarii sale.
ART. 37
(1) In activitatea
desfasurata in unitatile in care se ofera servicii de educatie anteprescolara
se respecta dreptul copilului la joc ca forma de activitate, metoda, procedeu si
mijloc de realizare a demersurilor educationale la varste timpurii, precum si
ca metoda de stimulare a capacitatii si creativitatii copilului, ca un drept al
acestuia si ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.
(2) Tipurile de
activitati desfasurate cu copiii in unitatile in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara sunt:
a) jocul cu jucaria,
jocul simbolic, jocul senzorial, jocul cu nisip si apa, jocul de constructie,
jocul didactic;
b) activitati
artistice si de indemanare: desen, pictura, modelaj, activitati practice si
gospodaresti;
c) activitati de
muzica si de miscare: auditii, jocuri muzicale, jocuri cu text si cant, cantece,
euritmie;
d) activitati de
creatie si de comunicare: povestiri, memorizari, lucrul cu cartea, citire de
imagini;
e) activitati de
cunoastere: observari, lecturi dupa imagini, activitati matematice, convorbiri,
jocuri didactice, experimente;
f) activitati in
aer liber: plimbari, jocuri la nisipar, jocuri si intreceri sportive,
utilizarea aparatelor de joaca.
(3) Numarul
activitatilor de invatare si tipurile de activitati recomandate pe varste sunt
prezentate in anexa nr. 1c care face
parte integranta din prezenta metodologie.
ART. 38
(1) Durata activitatilor
desfasurate cu copiii anteprescolari variaza in functie de nivelul de varsta si
de interesul manifestat de grupul de copii/copil pentru acestea. Indiferent de
durata recomandata pentru desfasurarea unei activitati, educatoarea isi va
adapta demersul didactic in functie de reactia copilului/copiilor.
(2) Pentru sugari,
durata unei activitati este de cel mult 5 minute, pentru copiii cu varste intre
1 si 2 ani durata activitatii creste pana la cel mult 10 minute, iar pentru
copiii cu varste intre 2 si 3 ani activitatile dureaza 15 - 20 minute.
(3) Activitatile in
educatia anteprescolara vor fi alternate cu pauze. Acestea vor avea o durata
cel putin egala cu durata activitatii.
ART. 39
(1) In unitatile
de educatie anteprescolara se intocmeste un orar zilnic orientativ, dar
predictibil pentru succesiunea activitatilor, cu valoare de ghid, in functie de
numarul si varsta copiilor inscrisi, de nivelul de dezvoltare si
caracteristicile nevoilor lor individuale, tinandu-se seama si de preferintele
parintilor.
(2) In alcatuirea
orarului pentru grupele de copii 1 - 2 ani si 2 - 3 ani se vor avea in vedere imbinarea
activitatilor dinamice de invatare cu activitati linistite, respectiv: 30 - 60
de minute de activitate, de doua ori pe zi, constand in desenat, ascultat povesti,
somn, in functie de personalitatea si dorinta copilului si imbinarea acestor
activitati din sala de grupa cu cele de afara.
(3) Programul
sugarilor va fi strict individualizat.
ART. 40
(1) Scopul evaluarii
progresului copiilor anteprescolari in unitatile care ofera servicii de educatie
timpurie este acela de a orienta si de a optimiza dezvoltarea si invatarea
copilului in intervalul de la nastere la 3 ani.
(2) Evaluarea
progresului copiilor anteprescolari se face pe baza standardelor nationale
specifice, aprobate ca Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea
copilului de la nastere la 7 ani, prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului.
ART. 41
(1) Centrul Judetean
de Resurse si Asistenta Educationala, denumit in continuare CJRAE, si,
respectiv, Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala,
denumit in continuare CMBRAE, constituie echipe mixte, multidisciplinare de
interventie timpurie, in componenta carora vor fi cuprinse si cadrele didactice
din unitatile care ofera servicii de educatie anteprescolara.
(2) Echipa
multidisciplinara de interventie timpurie va evalua anual toti copiii din
unitatea in care se ofera servicii de educatie anteprescolara, pentru a depista
eventualele dificultati/deficiente in dezvoltarea competentelor personale ale
acestora.
(3) Interventia
timpurie si monitorizarea evolutiei copiilor cu cerinte educationale speciale
sunt asigurate de catre echipa multidisciplinara de educatie anteprescolara, pe
baza unui plan de interventie personalizat.
ART. 42
Activitatile de ingrijire
si educatie destinate copiilor anteprescolari se desfasoara pe baza unei
planificari care vizeaza proiectarea tuturor activitatilor in care sunt implicati
copiii, respectand programul zilnic stabilit de curriculumul pentru educatia
anteprescolara si metodologia specifica de aplicare a acestuia.
CAPITOLUL IV
Resursa umana
angajata in crese si in alte unitati in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara
ART. 43
(1) Activitatea
unitatilor in care se ofera servicii de educatie anteprescolara se organizeaza in
baza prevederilor prezentei metodologii si a regulamentului intern, aprobat de
consiliul de administratie al acestora, in cazul grupelor de anteprescolari din
gradinite, sau de catre autoritatea administratiei publice locale in subordinea
careia functioneaza, in cazul grupelor de anteprescolari din crese sau centre
de zi.
(2) Regulamentul
intern stabileste normele cu caracter de obligativitate pentru intregul
personal didactic, nedidactic si voluntari din unitatea respectiva, pentru parintii/reprezentantii
legali ai copiilor, precum si norme pe domenii de activitate, particularizand
aspectele specifice educatiei anteprescolare.
(3) Personalul si
voluntarii isi desfasoara activitatea in conformitate cu proiectul institutional
al unitatilor in care se ofera servicii de educatie anteprescolara, stabilit si
aprobat de catre consiliul de administratie al unitatilor sau, dupa caz, de catre
autoritatea administratiei publice locale.
(4) Proiectul
institutional al unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara
cuprinde misiunea, scopul, obiectivele si activitatile specifice.
ART. 44
(1) Structura
orientativa a personalului din crese, ca unitati in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara, este formata din:
a) personal de
conducere: director/sef de centru;
b) personal
didactic: educator-puericultor;
c) personal de
specialitate: asistent medical;
d) personal
nedidactic: administrator, bucatar, contabil, ajutor de bucatar, ingrijitoare.
(2) Structura
orientativa a personalului din gradinite si centre de zi, ca unitati de educatie
anteprescolara, este stabilita in conformitate cu prevederile legale in
vigoare, cu obligativitatea respectarii prevederilor prezentei metodologii in
ceea ce priveste personalul didactic.
ART. 45
(1) Unitatile in
care se ofera servicii de educatie anteprescolara colaboreaza cu serviciul
public de asistenta sociala din cadrul autoritatii administratiei publice
locale, in situatia in care au inscrisi copii cu risc de separare de familie.
(2) Pentru
asigurarea ingrijirilor medicale in caz de urgenta, unitatile in care se ofera
servicii de educatie anteprescolara solicita servicii de urgenta teritoriale.
(3) In vederea
evaluarii potentialului copilului si stimularii dezvoltarii optime a acestuia,
unitatea in care se ofera servicii de educatie anteprescolara colaboreaza cu
psihologi, mentori, metodisti ai inspectoratului scolar judetean/al
municipiului Bucuresti, precum si cu alti specialisti.
(4) Activitatile
din cadrul unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara au ca
principiu fundamental munca in echipa.
ART. 46
Personalul
didactic din unitatile in care se ofera servicii de educatie anteprescolara se
normeaza pe ture in situatia functionarii acestora cu programul prelungit si/sau
saptamanal.
ART. 47
(1) Numarul de
personal si functiile pentru unitatea cu o capacitate de 50 de copii se
stabilesc conform anexei nr. 1b).
(2) Ponderea
categoriilor de personal prevazute la alin. (1) se stabileste luandu-se in
considerare necesitatea asigurarii unei ingrijiri de calitate si adaptata nevoilor
beneficiarilor unitatilor, in functie de specificul activitatilor derulate putand
fi antrenate si alte categorii de personal, in conformitate cu prevederile art. 45.
ART. 48
(1) Asigurarea
personalului didactic din unitatile publice in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara se realizeaza de catre autoritatile administratiei publice
locale impreuna cu inspectoratele scolare/al municipiului Bucuresti, cu
respectarea standardelor de calitate si a legislatiei in vigoare.
(2) Asigurarea
personalului nedidactic din unitatile publice in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara si formarea continua a acestuia sunt in
responsabilitatea autoritatii administratiei publice locale.
ART. 49
(1) Personalul
nedidactic al unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara
trebuie sa parcurga un modul de formare continua specifica privind educatia
timpurie, cu o durata de cel putin 30 de ore.
(2) Modulul
trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele teme:
a) principiile
educatiei timpurii;
b) abordarea
globala a copilului si munca in echipa;
c) educarea si sustinerea
familiilor pentru dezvoltarea competentelor parentale.
(3) Pentru
personalul existent in unitati la momentul intrarii in vigoare a prezentei hotarari
a Guvernului, formarea profesionala prevazuta la alin. (1) se va suporta de
angajator si se va realiza etapizat, pana la data de 1 ianuarie 2015.
ART. 50
(1) Organizarea si
coordonarea activitatii creselor sau, dupa caz, a centrelor de zi care infiinteaza
grupe de educatie timpurie anteprescolara se asigura de catre director/sef de
centru, iar in cazul gradinitelor cu personalitate juridica in care se ofera
servicii de educatie anteprescolara se asigura de consiliul de administratie
prin director.
(2) Coordonarea
activitatii de educatie timpurie desfasurata in crese sau, dupa caz, in centre
de zi care infiinteaza grupe de educatie timpurie anteprescolara se asigura de
catre director/sef de centru in colaborare cu consiliul de administratie al
unitatii coordonatoare, respectiv al gradinitei, prin directorul acesteia.
ART. 51
(1) Directorul/Seful
de centru asigura coordonarea activitatii din cadrul unitatii in care se ofera
servicii de educatie anteprescolara si raspunde de organizarea si coordonarea
activitatii personalului, de relatia cu parintii/reprezentantul legal, de
activitatea metodica si de perfectionare, de pastrarea si gestionarea
patrimoniului unitatii respective.
(2) Directorul/Seful
de centru indeplineste orice alte atributii stabilite prin actele normative in
vigoare sau prin hotarare a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat
sau, dupa caz, finanteaza unitatea.
(3) Directorul/seful
de centru reprezinta unitatea in relatia cu inspectoratul scolar, cu
autoritatea administratiei publice locale, cu parintii/reprezentantii legali ai
copiilor si cu alti factori interesati in educatia copiilor anteprescolari.
(4) In cazul creselor,
directorul indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) exercita atributiile
ce revin cresei in calitate de persoana juridica;
b) exercita functia
de ordonator de credite;
c) intocmeste
proiectul bugetului propriu al cresei si contul de incheiere a exercitiului
bugetar;
d) propune autoritatilor
sau persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, finanteaza cresa
aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
e) numeste si
elibereaza din functie personalul didactic si nedidactic din cadrul cresei, in
conditiile legii;
f) elaboreaza
proiectele rapoartelor generale privind activitatea cresei;
g) desfasoara
activitati pentru promovarea imaginii cresei in comunitate;
h) raspunde de
calitatea serviciilor de educatie anteprescolara, precum si de asigurarea formarii
continue a personalului didactic si nedidactic;
i) asigura
coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate de personalul
cresei si aplica sanctiuni disciplinare pentru salariatii care nu isi indeplinesc
in mod corespunzator atributiile.
(5) Candidatii
pentru ocuparea postului de director de cresa trebuie sa fie absolventi cu
diploma de licenta ai invatamantului universitar de lunga durata intr-unul din
domeniile: stiinte economice, juridice, administrative, medicina, sociologie,
psihologie si stiinte ale educatiei, cu vechime de minimum 2 ani in
specialitate.
(6) Prin exceptie,
candidatii prevazuti la alin. (5) pot fi absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului
superior, cu experienta de minimum 3 ani in unitati in care se ofera servicii
de educatie timpurie anteprescolara sau in domeniul protectiei si promovarii
drepturilor copilului, cu conditia respectarii prevederilor art. 49.
(7) Seful de
centru pentru cresa fara personalitate juridica indeplineste, in conditiile
legii, urmatoarele atributii principale:
a) exercita atributiile
ce revin cresei fara personalitate juridica;
b) propune
proiectul de buget al cresei;
c) propune autoritatilor
sau persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza cresa
aprobarea structurii organizatorice si a numarului si categoriilor de personal;
d) participa la
selectarea personalului din cadrul cresei;
e) elaboreaza
proiectele rapoartelor generale privind activitatea cresei;
f) desfasoara
activitati pentru promovarea imaginii cresei in comunitate;
g) raspunde de
calitatea serviciilor de educatie anteprescolara, precum si de asigurarea formarii
continue a personalului didactic si nedidactic;
h) asigura
coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate de personalul
cresei si propune sanctiuni disciplinare pentru salariatii care nu isi indeplinesc
in mod corespunzator atributiile.
ART. 52
(1) Asistentul
medical din crese si alte unitati de educatie timpurie are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) efectueaza
triajul zilnic al copiilor;
b) verifica
avizele epidemiologice si cauzele absentei copiilor, colaborand cu parintii/reprezentantii
legali ai copiilor;
c) asigura asistenta
medicala de urgenta si solicita serviciul de ambulanta, cand este cazul;
d) anunta imediat
parintii privind situatia de urgenta in care se gaseste copilul;
e) colaboreaza cu
medicul scolar si cu medicul de familie al copiilor;
f) administreaza
copiilor, cu acordul parintilor, tratamentul prescris de medicul curant si
tratamentul in regim de urgenta prescris de medicul de ambulanta;
g) intocmeste si tine
evidenta fiselor medicale ale copiilor;
h) intocmeste
meniurile, respectand normativele nutritionale pentru fiecare categorie de
copii in parte;
i) monitorizeaza
modul in care se pregateste, se distribuie si se administreaza alimentatia
copiilor, in functie de varsta acestora;
j) controleaza
zilnic conditiile de functionare ale blocului alimentar si verifica respectarea
meniurilor;
k) controleaza
rezultatele evaluarilor periodice ale personalului;
l) controleaza
starea igienico-sanitara a tuturor incaperilor;
m) tine evidenta
medicamentelor aflate in cresa, prin inscrierea acestora in centralizatorul de
consum;
n) izoleaza copiii
bolnavi sau suspecti de a fi bolnavi/purtatori de boli infecto-contagioase si
informeaza conducerea unitatii asupra acestor cazuri;
o) efectueaza
educatia pentru sanatate a parintilor si copiilor;
p) efectueaza
termometrizarea copiilor, cantareste si masoara copiii, consemnand datele in fisa
medicala.
(2) Activitatea
asistentului medical este coordonata metodologic de medicul scolar din unitatea
administrativ-teritoriala in care functioneaza unitatea.
ART. 53
(1)
Educatorul-puericultor din cresa si din alte unitati de educatie anteprescolara
are, in principal, urmatoarele atributii:
a) realizeaza
activitati de ingrijire si de stimulare psihomotorie a copiilor in vederea cresterii
gradului de independenta;
b) realizeaza activitati care vizeaza
dezvoltarea comportamentului socio-afectiv;
c) asigura
formarea si perfectionarea comportamentului verbal;
d) realizeaza
programe care cuprind activitati ce urmaresc cresterea receptivitatii generale
la stimuli in vederea dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor in invatare;
e) inregistreaza
progresele realizate de copil in jurnalul acestuia;
f) colaboreaza
activ cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor care frecventeaza unitatea.
(2) Activitatea
educatorului puericultor din cresa sau centru de zi este coordonata metodologic
de consiliul profesoral din cadrul gradinitei desemnate de catre inspectoratul scolar
judetean/al municipiului Bucuresti pentru supervizarea activitatilor educationale.
ART. 54
(1)
Educatorul-puericultor are obligatia de a comunica in scris parintilor/reprezentantilor
legali ai copiilor, prin jurnalul de legatura al copilului, trimestrial sau ori
de cate ori este necesar, cel putin urmatoarele informatii, cu avizul
directorului/sefului de centru:
a) progresele
realizate de copii pe cele 5 domenii de dezvoltare;
b) starea emotionala
si afectiva a copiilor;
c) dificultati/deficiente
identificate;
d) orice alte
elemente care necesita luarea unor masuri sau a caror cunoastere de catre parinti/reprezentanti
legali este necesara pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor.
(2)
Educatorul-puericultor poate comunica prin orice mijloace de comunicare parintilor/reprezentantilor
legali ai copiilor informatii cu privire la activitatile desfasurate cu copiii si
rezultatele acestora.
ART. 55
(1) Organizarea si
coordonarea activitatilor care vizeaza educatia anteprescolara din cadrul gradinitei
se asigura de catre consiliul profesoral.
(2) Organizarea si
coordonarea activitatilor care vizeaza educatia anteprescolara din cadrul cresei/centrului
de zi se asigura de catre consiliul profesoral al gradinitei desemnate de
inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, care asigura si
supervizarea activitatilor educationale.
(3) Consiliul
profesoral se subordoneaza consiliului de administratie si colaboreaza cu
acesta, sprijinindu-l in luarea si aplicarea deciziilor referitoare la educatia
anteprescolara in unitatile in care se ofera servicii de educatie anteprescolara.
CAPITOLUL V
Relatia cu parintii
si comunitatea
ART. 56
(1) Valorile si
misiunea unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara, conditiile
de inscriere, programul de functionare, informatiile cu privire la categoriile
de personal si atributiile acestora, drepturile si obligatiile parintilor/reprezentantilor
legali vor fi aduse la cunostinta acestora de catre conducerea unitatii, in
momentul depunerii dosarului.
(2) Parintilor/Reprezentantilor
legali li se vor pune la dispozitie numele si numerele de telefon ale
persoanelor responsabile din cresa, precum si regulamentul intern al acesteia.
ART. 57
(1) Parintii/Reprezentantul
legal al copilului au/are dreptul la:
a) consiliere si
sprijin din partea personalului unitatii in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta in ceea ce
priveste educatia timpurie a copilului, dezvoltarea psihologica a acestuia,
precum si pentru probleme de ordin medical si/sau social;
b) primirea oricaror
informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului, pe care personalul
didactic si nedidactic le poate furniza, in functie de evolutia copilului.
(2) Parintii/Reprezentantul
legal al copilului au/are urmatoarele obligatii:
a) sa comunice
reprezentantilor unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara
orice informatii cu privire la starea de sanatate a copilului, precum si
informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului;
b) sa respecte
regulamentul intern al unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara;
c) sa achite
contributia lunara pentru copilul/copiii inscris/inscrisi la unitatea in care
se ofera servicii de educatie anteprescolara potrivit prevederilor prezentei
metodologii.
ART. 58
(1) Unitatile de
educatie anteprescolara sunt obligate sa dezvolte o retea de suport
profesional, putand apela ori de cate ori au nevoie la servicii specializate,
cum ar fi servicii de consiliere psihologica si sociala, servicii specializate
de sanatate etc.
(2) Urmatoarele
institutii publice sau private pot face parte din reteaua de suport profesional
a unitatilor de educatie anteprescolara:
a) inspectoratul scolar
judetean/al municipiului Bucuresti;
b) centrul judetean de resurse si asistenta
educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala;
c) Directia
Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului;
d) Directia de Sanatate
Publica;
e) agentia judeteana
de plati si inspectie sociala;
f) inspectoratul
judetean de politie/Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti;
g) inspectoratul
pentru situatii de urgenta judetean/al municipiului Bucuresti;
h) serviciul
public de asistenta sociala;
i) autoritati ale
administratiei publice locale;
j) institutii de
cult;
k) organisme
private acreditate sa desfasoare activitati in domeniul protectiei copilului;
l) alte institutii
publice sau private acreditate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului
si Sportului si de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
ART. 59
(1) In vederea
formarii unor retele de sprijin comunitar, complementare serviciilor de educatie
timpurie, unitatea de educatie anteprescolara ofera:
a) indrumare si
consiliere a parintilor;
b) cursuri de
educatie parentala sau alte cursuri solicitate de parintii/reprezentantii
legali ai copiilor;
c) materiale
suport (brosuri, carti, studii, postere, pliante etc.) pentru informarea parintilor/reprezentantilor
legali si a altor membri ai comunitatii asupra dezvoltarii copilului si a cerintelor
educationale ale acestuia;
d) consilierea parintilor/reprezentantului
legal in vederea identificarii de solutii la problemele identificate in cazul
copiilor cu cerinte educationale speciale.
(2) Serviciile
prevazute la alin. (1) pot fi oferite de catre institutia de educatie timpurie,
independent sau prin centrele de resurse pentru parinti, centrele de resurse
pentru educatie si dezvoltare, centrele de resurse si perfectionare, centrele
de documentare si informare ori, in parteneriat, prin centrele judetene de
resurse si asistenta educationala, Casa Corpului Didactic sau alti parteneri
educationali cu preocupari in acest domeniu.
ART. 60
(1) Orice persoana
care lucreaza in unitatea de educatie anteprescolara, precum si parintii/reprezentantii
legali pot identifica potentiali parteneri comunitari, institutii
publice/private sau persoane care sa contribuie la cresterea calitatii ingrijirii
copiilor in cadrul unitatii de educatie anteprescolara si, eventual, sa devina
persoane de sprijin pentru perioadele de criza ale unora dintre familii.
(2) Unitatile de
educatie anteprescolara pot incheia parteneriate cu partenerii identificati, cu
respectarea prevederilor legale.
ART. 61
(1) Unitatile de
educatie anteprescolara vor incuraja participarea voluntarilor la activitatile
desfasurate in unitate, tinandu-se cont de corespondenta dintre competentele
personale si activitatile prestate.
(2) Voluntarii
care doresc sa participe la activitatile din unitatile de educatie anteprescolara
vor solicita acest lucru, in scris, directorului/sefului de centru, urmand ca in
contractul de voluntariat incheiat conform prevederilor legale in vigoare sa se
precizeze rolul, programul, limitele de competenta stabilite si agreate de
comun acord.
(3) Voluntarii
beneficiaza de o formare de minimum 8 ore inainte de a-si incepe activitatea in
cadrul unitatii de educatie anteprescolara si prezinta un certificat medical
din care sa rezulte ca acesta nu se afla in evidentele medicale cu boli
transmisibile si este apt sa desfasoare activitati cu copii.
ART. 62
In vederea asigurarii
transparentei si cresterii prestigiului social al unitatii si al profesionistilor
care lucreaza in ea, conducerea unitatii de educatie anteprescolara va aloca un
spatiu destinat promovarii parteneriatului cu familia si comunitatea, a
serviciilor oferite, precum si a altor informatii utile legate de dezvoltarea si
educarea copilului in intervalul de la nastere la 4 ani.
CAPITOLUL VI
Monitorizarea
activitatii din crese si alte unitati de educatie timpurie anteprescolara
ART. 63
(1) Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in colaborare cu Ministerul
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii elaboreaza
standarde nationale de calitate pentru evaluarea activitatilor specializate
vizate in cadrul unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara,
cum ar fi activitatile de: educatie, mentinere a starii de sanatate, nutritie si
ingrijire a copiilor.
(2) Controlul
utilizarii si respectarii reglementarilor din standardele nationale de evaluare
a progresului copiilor anteprescolari se realizeaza prin inspectie, in conformitate
cu prevederile legale in vigoare.
(3) Inspectia se
realizeaza prin misiuni comune ale reprezentantilor institutiilor/departamentelor
care au atributii de control la nivel central si/sau judetean/local, printr-un
mecanism articulat de inspectie.
(4) Metodologia de
lucru pentru inspectia in unitatile in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara se elaboreaza si se aproba prin ordin comun de catre Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii.
ART. 64
Inspectoratul Scolar
Judetean/al municipiului Bucuresti indeplineste urmatoarele atributii
specifice:
a) asigura incadrarea
cu personal didactic a unitatilor in care se ofera servicii de educatie anteprescolara,
pe baza unei metodologii specifice elaborate si aprobate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului;
b) asigura perfectionarea
profesionala a educatorilor-puericultori;
c) realizeaza indrumarea
metodologica a educatorilor-puericultori cu privire la organizarea si desfasurarea
activitatilor de educatie anteprescolara a copiilor;
d) asigura
servicii specializate pentru copiii cu cerinte educative speciale;
e) monitorizeaza
activitatea desfasurata de personalul didactic din unitatile in care se ofera
servicii de educatie anteprescolara;
f) monitorizeaza
aplicarea standardelor specifice de calitate, de referinta, pentru nivelul
anteprescolar;
g) monitorizeaza
aplicarea curriculumului national specific si a standardelor privind progresul
copilului, aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii,
tineretului si sportului ca Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea
copilului de la nastere la 7 ani.
ART. 65
Directia de sanatate
publica judeteana/a municipiului Bucuresti indeplineste urmatoarele atributii
specifice:
a) realizeaza
supravegherea starii de sanatate a colectivitatilor de copii din unitatile in
care se ofera servicii de educatie anteprescolara;
b) urmareste
realizarea in perioadele stabilite a programului de vaccinari a copiilor;
c) urmareste
participarea anuala a personalului medical la programe de perfectionare a pregatirii
profesionale;
d) controleaza
respectarea de catre unitatile in care se ofera servicii de educatie anteprescolara
a normelor igienico-sanitare;
e) controleaza daca
meniurile sunt stabilite in conformitate cu normativele prevazute de lege si
nevoile nutritionale ale copiilor;
f) monitorizeaza
activitatea specifica domeniului sanatatii desfasurata in unitatile in care se
ofera servicii de educatie anteprescolara din sistem public si privat.
ART. 66
Serviciul public
de asistenta sociala de la nivelul municipiului, orasului, comunei sau, dupa
caz, sectorului municipiului Bucuresti indeplineste urmatoarele atributii
specifice:
a) fundamenteaza si
propune spre aprobare primarului diminuarea procentului contributiei parintilor/reprezentantilor
legali;
b) realizeaza
planul de servicii pentru copiii expusi riscului de separare de parintii lor inscrisi
in unitatile de educatie anteprescolara;
c) realizeaza
evidenta creselor existente in sistem public si privat si a numarului de locuri
disponibile;
d) colaboreaza
permanent cu inspectoratul scolar judetean si autoritatea de sanatate publica a
judetului;
e) comunica
trimestrial directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului numarul
de crese care functioneaza la nivel local si numarul de copii inscrisi.
ART. 67
Agentia judeteana
pentru plati si inspectie sociala indeplineste urmatoarele atributii specifice:
a) controleaza
respectarea prevederilor legale privind diminuarea contributiei parintilor;
b) controleaza
respectarea prevederilor legale privind accesul egal si nediscriminatoriu al
copiilor la serviciile oferite de crese;
c) controleaza
respectarea standardelor minime de calitate specifice creselor;
d) constata
contraventii si, dupa caz, aplica sanctiunile prevazute de legile speciale care
reglementeaza serviciile sociale, precum si de art.
18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2011 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala,
aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 198/2012;
e) comunica
trimestrial serviciilor publice de asistenta sociala, prin intermediul agentiilor
teritoriale, evidenta furnizorilor de servicii sociale acreditati sa infiinteze
unitatile prevazute la art. 1 alin. (1)
si (2).
ART. 68
Se recomanda
efectuarea misiunilor de inspectie si control in echipe mixte formate din
reprezentanti ai institutiilor mentionate la art.
64 - 67.
CAPITOLUL VII
Finantarea creselor
si a altor unitati de educatie anteprescolara
ART. 69
Finantarea unitatilor
de educatie anteprescolara organizate in sistem public, prevazute la art. 5 din prezenta metodologie, se realizeaza
din urmatoarele surse:
a) bugete locale,
pentru acoperirea cheltuielilor de personal pentru personalul didactic si
nedidactic si a cheltuielilor de organizare si functionare a cresei, inclusiv
pentru grupele/structurile din gradinite si centre de zi;
b) sume defalcate
din unele venituri ale bugetului de stat;
c) contributii
lunare ale parintilor/reprezentantilor legali, stabilite conform prezentei
metodologii;
d) donatii;
e) sponsorizari;
f) alte surse
legal constituite.
ART. 70
(1) Parintii/Reprezentantii
legali ai caror copii beneficiaza de servicii in cadrul creselor si al altor
unitati de educatie timpurie anteprescolara publice sunt obligati la plata unei
contributii lunare, a carei valoare este stabilita prin dispozitie a
primarului, in functie de numarul de copii din familie si de venitul mediu
lunar brut cumulat al parintilor/reprezentantilor legali calculat pe perioada
de 6 luni anterioara inscrierii copilului, certificat prin adeverinta prevazuta
la art. 22 alin. (1) lit. d).
(2) Sunt scutiti
de la plata contributiei, sarcina fiind preluata de bugetul local, parintii/reprezentantul
legal care au in ingrijire copii ce sunt expusi riscului de separare de familie
si au aprobate planuri de servicii.
(3) Contributia
poate fi achitata si prin tichete de cresa, tichete sociale si/sau cupoane
sociale, potrivit legii.
ART. 71
(1) Contributia
lunara de intretinere a copiilor inscrisi in unitatile in care se ofera
servicii de educatie timpurie anteprescolara, suportata de parintii/reprezentantul
legal al acestora, se stabileste in functie de numarul efectiv de zile de
prezenta a copilului la programul zilnic.
(2) Numarul de
zile in care copiii au frecventat unitatea in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara este monitorizat prin registrul de evidenta/prezenta completat
de asistenta medicala in colaborare cu educatorul-puericultor.
(3) Contributia
lunara a parintilor/reprezentantilor legali la suportarea cheltuielilor pentru
copiii inscrisi la unitatea in care se ofera servicii de educatie anteprescolara
se realizeaza cu plata in avans pentru o luna calendaristica.
(4) Contributia
lunara a parintilor/reprezentantilor legali ai copiilor care au frecventat
programul de cresa pe o perioada de pana la 3 zile lucratoare este reportata
pentru luna urmatoare.
ART. 72
(1) Contributia
lunara de intretinere a copiilor inscrisi in unitatile in care se ofera servicii
de educatie timpurie anteprescolara, suportata de parintii/reprezentantul legal
al acestora, se determina in functie de cheltuielile de intretinere, hrana si
gospodarie, obiecte de inventar, echipament si cazarmament, materiale
igienico-sanitare si altele asemenea, precum si de numarul de zile frecventate
de copil in aceste unitati.
(2) Valoarea
contributiei se stabileste in urmatoarele cote procentuale si nu poate depasi
20% din costul mediu lunar de intretinere in unitatea publica in care se ofera
servicii de educatie anteprescolara.
______________________________________________________________________________
| Venit mediu brut lunar cumulat | Numar copii | Cota procentuala |
| al parintilor/reprezentantilor | | contributie parinti |
| legali | | |
|________________________________|_______________________|_____________________|
| peste 700 lei | un copil | 20% |
| |_______________________|_____________________|
| | 2 sau mai multi copii | 10% |
|________________________________|_______________________|_____________________|
| intre 225 - 699 lei | un copil | 10% |
| |_______________________|_____________________|
| | 2 sau mai multi copii | 5% |
|________________________________|_______________________|_____________________|
(3) Costul mediu
lunar de intretinere se stabileste diferentiat, in functie de tipul cresei,
respectiv centru de zi sau grupe de educatie anteprescolara infiintate pe langa
gradinite, si se aproba anual prin act administrativ al institutiei care are in
administrare cresa.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
ART. 73
Prevederile
prezentei hotarari sunt aplicabile si creselor infiintate conform Legii nr. 263/2007 privind infiintarea,
organizarea si functionarea creselor, cu modificarile si completarile
ulterioare.
ART. 74
La data aprobarii
prezentei metodologii, conducerile unitatilor care ofera servicii de educatie
anteprescolara vor lua toate masurile necesare pentru reorganizarea acestora,
cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale si al inspectoratelor scolare
judetene/al municipiului Bucuresti, pana la inceperea anului scolar 2013 -
2014.
ART. 75
Autoritatile
administratiei publice locale, in colaborare cu inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti, cu participarea parintilor, a operatorilor economici, a
societatilor umanitare, a organizatiilor neguvernamentale si a altor persoane
fizice sau juridice asigura conditiile necesare organizarii si functionarii
unitatilor care ofera servicii de educatie anteprescolara, inclusiv hrana,
odihna, transportul, protectia vietii si sanatatii anteprescolarilor, cu
respectarea legislatiei in vigoare si a drepturilor copilului.
ART. 76
Unitatile care
ofera servicii de educatie anteprescolara elaboreaza, in termen de 30 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei metodologii, Regulamentul intern.
ART. 77
Anexele nr. 1a) - 1c) fac parte integranta din
prezenta hotarare.
ANEXA 1a)
la metodologie
Recomandari
privind raportul adult/copil si marimea maxima a grupei
_______________________________________________________
| Varsta copiilor | Raport adult/ | Marimea maxima |
| |
copii pe tura | a grupei |
|______________________|_______________|________________|
| Sugari (grupa mica) | 1/4 | 7 |
|______________________|_______________|________________|
| Copii de 1 - 2 ani | | |
| (grupa mijlocie) | 1/5 | 9 |
|______________________|_______________|________________|
| Copii de 2 - 3 ani | | |
| (grupa mare) | 1/6 | 9 |
|______________________|_______________|________________|
ANEXA 1b)
la metodologie
Estimarea numarului
si a structurii pe functii a personalului necesar intr-o unitate cu 50 de copii
________________________________________________________
| Functia | Nr. norme |
|______________________|_________________________________|
| Director/Sef centru | 1
pe unitate |
|______________________|_________________________________|
| Administrator |
1/2 pe unitate |
|______________________|_________________________________|
| Educator-puericultor | 1 pe tura, la nivel de grupa |
|______________________|_________________________________|
| Medic |
1/4 pe unitate |
|______________________|_________________________________|
| Asistent medical | 1
pe tura, la nivel de unitate*)|
|______________________|_________________________________|
| Bucatar | 1
pe unitate |
|______________________|_________________________________|
| Ajutor bucatar | 1
pe unitate |
|______________________|_________________________________|
| Ingrijitor | 1
pe tura, la nivel de grupa |
|______________________|_________________________________|
*) In unitatile cu
mai mult de 50 de copii se va adauga cate 1/2 norma de asistent medical/tura
pentru fiecare 50 de copii in plus.
ANEXA 1c)
la metodologie
Tipuri si numar de activitati
______________________________________________________________________________
|Nr. | Categorii de
activitati de invatare | Sugari | Copii
de | Copii de |
|crt.| | | 1 - 2 ani | 2 - 3 ani |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| 1 | Jocuri | 2 | 4 | 6 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| 2 | Activitati
artistice si de indemanare | 1
| 2 | 2 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| 3 | Activitati de muzica
si de miscare | 1 | 2 | 3 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| 4 | Activitati de creatie
si de comunicare | 1 | 3 | 4 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| 5 | Activitati de cunoastere | 1 | 2 | 3 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| 6 | Activitati in aer
liber | 3 | 4 | 6 |
|____|________________________________________|________|___________|___________|
| Total activitati/saptamana: | 9 | 17 | 24 |
|_____________________________________________|________|___________|___________|
NOTA:
Numarul de activitati
mentionat in tabel este recomandat de specialisti ca minim.
Activitatile de invatare
prezentate se desfasoara cu intreaga grupa sau cu grupuri mici, conform unei
planificari, astfel incat sa fie cuprinse toate de-a lungul unei saptamani.