Dupa nastere,
ritmul dezvoltarii este mai viu in primii 2- 3 ani, iar intre 7-10 ani perioada
de dezvoltare este mai lenta, dupa care se observa un stadiu de crestere
intensa staturala si ponderala, care apare mai devreme la fete cu 1-2 ani decat
la baieti.
Anual, prescolarii cresc in inaltime
cu aproximativ 5-6 cm iar in greutate cu 1,5-2 kg.
Cifrele se
reduc pentru copiii din mediul rural, cu 2-3 cm la inaltime si 0,6-1,2 kg la
greutate.
Ritmul de
crestere este accelerat intre 5 si 7 ani , iar intre 3 si 5 ani, cresterea este
mai lenta.
La 6 - 7 ani se
dezvolta si musculatura mainii, muschii flexori se dezvolta mai accentuat spre
deosebire de muschii extensori ce se dezvolta mai lent.
Forta de
contractie a musculaturii este mai mare la baieti spre deosebire de fete insa,
manuirea obiectelor este mai dezvoltata la fete decat la baieti.
Intre 3 si 6
ani precizia miscarilor se imbunatateste iar rapiditatea in executia miscarilor
creste dupa 6 – 7 ani.
Copilul
prescolar suporta mai greu efortul muscular static impus de pastrarea pozitiei
sezand nemiscat in banca sau pe scaun, ca si pozitia in picioare, timp mai
indelungat.
Aceste pozitii il obosesc si de aceea este necesara schimbarea
frecventa a pozitiei, prin miscare, deplasare, joc, diverse alte activitati.
Nevoia de apa a
unui copil este mai mare decat a unei persoane mature. Prescolarul suporta greu
lipsa apei. Un copil de 5-6 ani are nevoie de 1200 cm3 de apa zilnic.
Din cauza faptului
ca prescolarul are posibilitati reduse in a-si mentine constanta temperatura
proprie la schimbarile termice ale mediului exterior, acesta raceste usor si se
supraincalzeste usor. Astfel se explica racelile contractate frecvent de copiii
aflati la aceasta varsta.
In primii 5 ani
de viata, sistemul nervos se dezvolta intens. Maturizarea sistemului nervos
central depinde insa de cresterea numarului de sinapse si de perfectionarea
procesului de mielinizare si nu de cresterea in volum a celulelor, tocmai de
aceea se considera ca adevarata maturizare a sistemului nervos central are loc
in jurul varstei de 10 ani.
De la 3 la 7
ani SNC se maturizeaza progresiv si se constata reducerea timpului de latenta a
reactiilor la stimulii auditivi si vizuali. Reactiile motorii sunt mai prompte
la fete. SNC este perturbat de oboseala, zgomot, boala, elemente care determina
o excitabilitate marita si scaderea randamentului.
In aceasta
perioada se perfectioneaza capacitatea de a analiza formele, dimensiunile,
culorile si relatiile spatiale ale obiectelor. De la 5 la 6 ani prescolarul
poate situa obiectele din spatiu prin raportare la propria schema
corporala : sus, jos, la stanga, la dreapta.
Reprezentarile de timp sunt
difuze pana 3-4 ani, abia la 5-6 ani copilul incepe sa foloseasca corect
notiunile de : azi, maine, ieri.
Dupa varsta de
3 ani dezvoltarea psihointelectuala se confirma atat in sens aditiv- acumuleaza
reprezentari sau notiuni privitoare la mediul extern si se constata ca au loc
restructurari prin intrarea in joc a unor senzatii constiente despre eu-l
propriu. In aceasta perioada de tranzitie pot avea manifestari mai mult sau mai
putin violente in functie de particularitatile temperamentului copilului sau de
greselile educative ale parintilor sau ale educatorilor.
Astfel, copiii
cu un temperament activ – tip de sistem nervos puternic, echilibrat sau
neechilibrat – pot prezenta manifestari de incapatanare sau opozitionism.
Copiii pasivi –
tip de sistem nervos slab- manifesta un dezacord tacut, prezinta stari de
deprimare, devin fricosi, plangaciosi, sau dau semne de regres psihic, incepand
sa prezinte o vorbire infantila si incontinenta de urina. Exista evident si copii care trec asimptomatic prin aceasta
perioada – « o prima pubertate ».
In niciunul
dintre cazuri nu e vorba despre un deficit sau o tulburare de personalitate. De
obicei, manifestarile acestei prime crize fiziologice dispar dupa cateva luni.